Selecteer een pagina

Bij leven geregeld:

een waardevol document

Ik schreef het document Bij leven geregeld na het overlijden van mijn vader. We hadden een bijzondere relatie. Mijn vader en ik. Hij is lange tijd niet in mijn leven geweest. Hij vertrok zonder te vertellen waarheen. Toch is hij – jaren later – weer in mijn leven gekomen. Ik was inmiddels moeder en dat bleek voor mij een wereld van verschil. Ik zag namelijk hoe hij met mijn kinderen omging en kreeg de welbekende spiegel voorgeschoteld. Ik zag hoe hij zijn best deed en hoe het niet lukte. Ik zag hoe hij geen geboren vader was. Hij had zelf geen gemakkelijke jeugd gehad en moeite om zich te hechten. Aan wie dan ook. Het hielp mij om alles in perspectief te zetten. Het hielp mij te realiseren dat het niet mijn schuld was.

Bij leven geregeld digitaal bestaat uit 10 losse invulbare PDF-bestanden. Dat betekent dat je ieder PDF-bestand op je computer kunt openen met Adobe Reader, jouw gegevens kunt invullen in het PDF-bestand, het kunt bewaren en het kunt printen. In ieder PDF-document vul je praktisch informatie in over bijvoorbeeld je verzekeringen, medische geschiedenis en je wensen omtrent je uitvaart. In de tien documenten noteer je de informatie die nodig is als je niet meer voor jezelf kunt spreken.

Charmeur

Mijn vader was een charmeur, maar ook iemand die de boel de boel kon laten. Had hij ergens genoeg van, dan ging hij weg. Zonder verantwoordelijkheden. Toch wilde hij me goed verzorgd achterlaten. Hij was alleen op dat moment al te ziek om alles goed te regelen. Gelukkig hebben we nog wel de mogelijkheid gehad om zijn wensen rondom zijn overlijden uitvoerig te bespreken. Dat was enorm waardevol en daar ben ik – tot op de dag van vandaag – nog steeds heel dankbaar voor.

Ik wist dat hij een paar jaar voor zijn overlijden nog een hypotheek had afgesloten. Ik wist ook dat er slechts een paar maanden voor zijn overlijden schuldeisers aan de deur stonden. Ik had verder geen idee wat zijn verdere financiële situatie was. De mensen uit de periode dat wij geen contact hadden, kende ik niet. Ik wist dat hij een uitvaartverzekering had, maar ik had geen idee bij welke maatschappij of waar ik die gegevens zou kunnen vinden. Na een periode van ziekte, volgde een periode van onzekerheid waarin ik heel veel moest regelen.

Het biedt meer

Een ding wist ik zeker. Die onzekerheid gun ik niemand. Daarom schreef ik het document Bij leven geregeld. Een document waarin je alle praktische gegevens in kwijt kunt, zodat je jouw dierbaren met een gerust hart kunt achterlaten. Tijdens het schrijven (en bij het in gebruik nemen van dit document) merkte ik echter dat dit document veel meer biedt. Ook tijdens je eigen leven is het heel handig om die praktische informatie snel bij de hand te hebben.

Wil jij je praktische informatie overzichtelijk bewaren of delen met je dierbaren? Dan is nu een mooi moment om daarmee te starten.

*Bij leven geregeld digitaal* wordt geleverd als 10 losse PDF-bestanden die je digitaal kunt invullen, opslaan én printen. Handig, want als iemand anders bepaalde gegevens onverhoopt nodig heeft, dan hoef je niet alle kostbare informatie te delen. Wil je weten wat je in die 10 PDF-bestanden kunt invullen? Lees dan verder.

 

1. Persoonlijke gegevens

Mijn moeder heeft nog steeds een sticker op de meterkast waarop mijn naam staat vermeld als contactpersoon bij noodgevallen. Bij velen is die sticker vervangen door een app op je telefoon waarop je ICE (In Case of Emergency) staat vermeld. Als je zo’n app nog niet hebt geïnstalleerd, dan raad ik je aan om dat alsnog te doen. Zo weten de hulpdiensten snel wie ze moeten bereiken in noodgevallen. Het eerste document dat jouw contactpersoon bij noodgevallen (of kortweg je ICE) dan nodig heeft, is dit document. Hier noteer je bijvoorbeeld of je allergieën hebt en welke bloedgroep je hebt. Ook kun je hier je ID-nummer noteren. Dit is de belangrijkste eerste bron van informatie bij noodgevallen. In de PDF *Persoonlijke gegevens* vul je al die gegevens in, die ook vooraan in je papieren agenda staan.

Is jouw papieren agenda al jaren passé? Of gebruik je – net als ik – een bullet journal zonder jouw persoonlijke gegevens? Dan is dit een handig document voor jou.

 

2. Familie

Wie is je vader, wie is je moeder? De meesten kunnen hier een eenduidig antwoord op geven, maar veel ook niet. Iedereen heeft een biologische vader en moeder, maar hoe zit het met pleegouders, adoptieouders en bonusouders? Moeten zij ook op de hoogte worden gesteld als het nodig is? En heb je broers en zussen en wat is de (bloed)band tussen jullie? Want ook hier zijn alle mogelijke variaties in. Daarbij zegt een bloedband niet altijd iets over de emotionele band. Soms is het simpel en soms is het (nogal) ingewikkeld. Dit hoofdstuk biedt je de mogelijkheid om daar helderheid in te verschaffen.
Ook je huisdieren beschouw ik in dit document tot je familie. Weet jij wat er met je huisdier(en) gaat of moet gebeuren als er iets met jou gebeurt? Het is goed om daar even bij stil te staan en daarover na te denken.

3. Medische gegevens

‘Wat er ook gebeurt, ik moet iedere dag mijn schildkliermedicijn slikken’, drukte mijn moeder mij als klein meisje al op mijn hart. Dus op het moment dat ze met spoed in het ziekenhuis belandde was dat het eerste dat ik tegen de dienstdoende arts zei. Het gaf me het gevoel dat ik haar toch op de een of andere manier kon helpen – al was er maar weinig dat ik kon doen.
Een arts heeft niet altijd direct de beschikking over al jouw gegevens. De informatie vanuit de huisarts is vaak snel beschikbaar, maar als je ook andere artsen hebt bezocht, dan is dit niet zo vanzelfsprekend. Dan is het handig als je dierbare wel alle benodigde informatie kan geven als dat noodzakelijk is. En soms is het ook voor jezelf handig als een arts om je medische geschiedenis vraagt. Want eerlijk? Ik weet zelf ook niet meer precies wanneer wat is gebeurt met mijn lijf en leden.

 

4. Verzekeringen

Dagenlang heb ik gezocht naar de uitvaartverzekering van mijn vader. In de tussentijd regelde ik zijn crematie, maar ik voelde het zwaard van Damocles boven mijn hoofd hangen. Uiteindelijk vond ik – ergens tussen een flinke stapel oude papieren – een velletje met de naam van de uitvaartverzekering. Het bleek de juiste. Een kleine catastrofe was precies op het juiste moment afgewend. Toch had ik mijn tijd liever anders besteed.
Verzekeringen regel je vaak digitaal. Ook je polisnummers staan ergens achter een login met wachtwoord vermeld. Als ik een verzekering bel en ze vragen om een polisnummer, dan moet ik eerst mijn wachtwoord opsporen, dan zoeken in de krochten van de website van de verzekeraar en dan pas kan ik de verzekeraar voorzien van een polisnummer. Hoe makkelijk is het dan om een document te hoeven openen om de juiste gegevens te kunnen inzien? En bovendien – als het mij al de nodige inspanning kost om mijn eigen gegevens op te sporen, hoe lastig is het dan voor mijn dierbaren?

5. Abonnementen

Wist je dat een mens gemiddeld 11 abonnementen heeft? (Bron: Nibud 2019). Dat is best veel. Het gaat niet alleen om je abonnement op een tijdschrift of een krant, maar ook om je abonnement op de sportschool, je telefoonabonnement, internet, noem maar op. Vaak moeten die abonnementen ook weer op enig moment worden gewijzigd of opgezegd. Dan is het handig als je weet welke abonnementen je eigenlijk hebt. Het is ook goed om dit document jaarlijks even door te nemen. Op die manier weet je altijd welke abonnementen er lopen en of je abonnementen kunt opzeggen die je eigenlijk niet gebruikt. Zo voorkom je dat je geld besteed aan iets dat je eigenlijk niet meer nodig hebt.

 

 

6. Financiën

Mijn vader was een charmeur. En een charlatan. Het ene moment bulkte hij van het geld en het andere moment leefde hij op zwart zaad. Prima, maar het gevolg was wel dat ik als nabestaande geen idee had of ik een berg met schulden zou erven of niet. Daarom accepteerde ik de erfenis beneficiair. Dan erf je alleen als er geen schulden in de erfenis zitten. Dat klinkt ideaal, maar is het niet. Je moet alles en iedereen bellen, je mag de openstaande rekeningen niet betalen en het moet ook nog zo snel mogelijk. Tijd om te rouwen komt dan later. Eerst regelen, dan de rest. Het is een proces dat ik niemand gun. Het is natuurlijk sowieso goed om je financiën op een rijtje te hebben. Als je daarnaast je nabestaanden een rustig rouwproces gunt, dan is het ook goed om je financiën aan hen inzichtelijk te maken.

 

7. Adressen

Mijn vader en ik. Het is een verhaal apart. Hij is jarenlang spoorloos geweest. Gelukkig hebben we elkaar ook weer teruggevonden en kon ik op een goede manier afscheid van hem nemen. Wel miste ik een deel van zijn leven. Zo wist ik aan de hand van zijn decennia-oude adressenboekje niet wie ik nou wel en wie ik niet op zijn crematie moest uitnodigen. Zo goed en zo kwaad als het ging heb ik mensen gebeld waarvan ik dacht dat ze wel wisten aan wie ik een rouwkaart moest sturen. Of ik daarmee iedereen op de hoogte heb gebracht van zijn overlijden? Ik weet het tot op de dag van vandaag nog steeds niet.
Daarom kun je in het adressenboekje van *Bij leven geregeld* niet alleen de namen en adressen kwijt van je contacten, maar kun je ook aangeven of je wilt dat diegene op je begrafenis of crematie komt of dat een kennisgeving van het overlijden voldoende is. Het is slim om ook dit ieder jaar weer even te controleren. Contacten kunnen immers verwateren en nieuwe vriendschappen kunnen ontstaan.

8. Digitale data

Sommige abonnementen kun je alleen digitaal opzeggen. Zo heb ik een abonnement op Microsoft Office 365 voor mijn dochter. Fijn, want ze gebruikt het veel, maar ik kan het alleen stopzetten als ik inlog op mijn account. En als ik het niet stopzet, dan loopt het door totdat er een rekening wordt geblokkeerd of een creditcard verloopt. Als ze het dan niet meer gebruikt, is dat zonde van het geld, toch? En als er iets met mij gebeurt en niemand kent mijn login en wachtwoord, dan loopt het abonnement gewoon ongehinderd door. Op dat soort momenten is het slim om toch de belangrijkste inloggegevens te delen met je dierbaren. Zodat zij kunnen handelen als er iets met jou gebeurt. Daarom bevat dit document ook een hoofdstuk voor je digitale data.

9. Uitvaart

Dit is zo’n onderwerp waar je eigenlijk nog lang niet aan wil denken. Je eigen uitvaart. Toch is het voor je nabestaanden prettig om dat wel te doen. Denk na over je wensen. Het begint met de vraag of je begraven wil worden of gecremeerd. Maar er komt nog zoveel meer bij kijken. Wat voor kist wil je? Welke muziek wil je bij je uitvaart? Dit is slechts een greep uit de opties waarover je kunt nadenken. Vandaag is een mooi moment om dat te doen.

10. Erfenis

Het regelen van de erfenis kan behoorlijk ingewikkeld zijn. Soms kan het zelfs tot conflicten leiden. Om dat te voorkomen is het altijd goed om de belangrijkste dingen vast te laten leggen door de notaris in een testament. Hierin kun je ook vast laten leggen wie de executeur testamentair is (of zijn: je kunt er ook meerdere benoemen). Dit is degene die de erfenis afwikkelt. Dit laatste document van *Bij leven geregeld* is zeker geen vervanging van het testament, maar je kunt er bijvoorbeeld wel in noteren of je een testament hebt en bij welke notaris je deze hebt op laten maken.

 

Blogarchief

[instagram-feed]

Pin It on Pinterest